Børnesyn og pædagogik
Her kan du læse om det pædagogiske arbejde i Lindegården.
Børnesyn og Pædagogik
Vi tilstræber at være et børnehus fuld af leg, livsglæde, nysgerrighed, hjælpsomhed, tryghed, omsorg, anerkendelse, udvikling og læring. Vi ønsker, at hvert enkelt barn føler sig set, hørt og forstået og at børnene oplever, at der er plads til at være præcis, som man er.
Vi er guidende, deltagende, omsorgsfulde, hjertevarme og efterligningsværdige rollemodeller, som giver børnene tid, rum og ro til at øve sig i at opbygge og mestre de mange sociale, fysiske, psykiske og personlige kompetencer det kræver, for at kunne begå sig og have gode livsmuligheder.
Barnets hverdag i Lindegården ses igennem et hverdagslæringsperspektiv, hvor barnets læreprocesser er forbundet med barnets leg, samvær med andre og hverdagslivets spontane og planlagte aktiviteter, gøremål og rutiner. I hverdagen følger vi børnenes spor og arbejder kontinuerligt med at se deres perspektiver i legen og i livet. Vi skaber rum for at børnene i deres eget tempo kan udvikle deres lege, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, så deres evne og lyst til at lære udvikles, lever og blomstrer.
Som pædagogisk redskab bruger vi blandt andet Totalteater, hvor børn og voksne leger sammen. Gennem Totalteateret motiverer, inspirerer og udfordrer vi os selv og hinanden til at turde en smule mere, end vi gjorde i går, og så skaber vi glæde, positivitet, engagement og livsglæde ved at lege sammen.
I vores faglige arbejdsfællesskab bruger vi os selv, som eget vigtigste arbejdsredskab og arbejder derfor kontinuerligt med at udvikle vores ”pædagogiske værktøjskasse” for at kunne levere professionel kvalitet og skabe et godt trivsels- og læringsmiljø for alle.
Vi arrangerer og deltager i relevante efteruddannelseskurser, forsknings- eller udviklingsprojekter, og vi indgår i et bredt tværfagligt samarbejde med blandt andet Praksisfællesskabet, Familieafsnittet, Sundhedsplejen, Albertslund Boligsociale Center, Biblioteket etc., da vi ønsker at lære af andres viden og erfaringer, så vi hele tiden kan blive klogere på - og bedre til - det, vi gør.
Vores fundament for arbejdsfællesskabet og den pædagogiske praksis bygger på, at:
- der er en positiv intention bag enhver adfærd
- vi bygger vejen, mens vi går den - og er ikke bange for at ændre kurs
- vi tør vise, at vi er perfekt-uperfekte
- vi er vores eget vigtigste arbejdsredskab - og tør bruge os selv
- vi gør alle vores bedste ud fra de forudsætninger, vi har
- vi er forbundne, forpligtigede og vi påvirker hinanden
- der er lige så mange sandheder, som der er mennesker
- hvis det vi gør ikke virker, så gør vi noget andet.